I går, da du stod og kiggede ud ad vinduet inde i stuen, lagde du mærke til, at der var en ganske lille revne i væggen. Lige der, hvor vinduesrammen møder væggen. Du kunne mærke, at der trak kold luft ind fra revnen. Du undrede dig. Det er åbenbart derfor, at her ikke bliver ordentligt varmt, tænkte du. Du går hen til det næste vindue i stuen og opdager, at der også er revner rundt omkring det. Du forstår det ikke helt. De vinduer var blevet skiftet ud for 2 år siden. Hvad er der sket? Det må være en fejl fra montørens side.
Hvad siger forsikringen?
Du ringer derfor til dit forsikringsselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig i sådan en sag. Du får selvfølgelig ikke et klart svar. Du ringer op til montøren, som benægter at have lavet en fejl, da han satte vinduerne i. Du går på nettet for at søge efter den nærmeste repræsentant for Rationel vinduer på Sjælland. Du vil gerne tale med dem om problemet. Og du kan huske, at det er Rationel vinduer, I fik sat i dengang.
Du finder et telefonnummer og får en repræsentant i tale. Han undrer sig over problemet. Han kan se, at montøren, som har sat vinduerne i, er en af deres samarbejdspartnere, som de har et mangeårigt samarbejde med. Der har aldrig været klager over hans arbejde. Repræsentanten vil gerne komme og se problemet – sådan live. Det kan være, at der har været en forkert mørtel omkring vinduesrammerne. Du indvilger i, at repræsentanten besøger jer for at få kigget på problemet.
Det med nye vinduer på Sjælland
Imens du venter på, at han skal ankomme, begynder du at undersøge lidt mere om vinduer og indsætning af nye vinduer på denne side. Egentlig ikke, fordi du vil have nye vinduer – igen. Men det kan være nødvendigt. Og du vil heller ikke fremstå helt uvidende om den proces, når repræsentanten kommer. Du kigger på vinduer fra både Rationel og Velfac. Du kan se, at der ikke er den store forskel på vinduerne, de sælger. Og metoderne, som montørerne bruger, er nogenlunde de samme.
Repræsentanten ankommer. Og han kan lynhurtigt konstatere, at hans mistanke var rigtig. Montøren har brugt en mørtel, som ikke er den korrekte. Den binder ikke, vinduesrammen godt til murværket.
Overrasket – men det fikser de
Repræsentanten var godt nok overrasket over, at netop den montør havde brugt det forkerte materiale. Men som de siger: Det er menneskeligt at fejle. Du bliver lidt urolig: Betyder det, at vinduerne skal pilles ned, og sættes op igen?
Repræsentanten forklarer dig, at det ikke er nødvendigt, at der bliver slået nye huller til vinduerne. Der kan være tale om, at en montør skal komme og rense den forkerte mørtel og sætte ny mørtel ind, så vinduerne bindes fast til muren. Det vil ikke tage så lang tid, som da vinduerne blev sat i oprindeligt. Der vil være en lille smule støv og snavs, men montøren vil gøre det meste af arbejdet udefra. Repræsentanten anslog, at det vil tage, måske to dage. I bliver enige om, hvornår du kan modtage en montør. To dage er til at leve med. Og der er ikke brug for helt nye vinduer. Du er glad for, at du fandt en artikel om at vælge vinduesfirmaer – ellers kunne det have endt meget anderledes.