Nu står du så i en situation, hvor du simpelthen bare har brug for en ny, lille bil. Du har sådan set overvejet at købe den billigste bil, der findes på markedet. Den skal dog være fabriksny. Du er nemlig træt af dårlige erfaringer med brugte biler.
Den nye, lille bil skal kun bruges til at køre over korte afstande og inde i byens centrum. Det er derfor ikke nødvendigt for dig at købe en stor familiebil. Du har derfor været på nettet for at se på biler. Du har kigget på små, handy biler fra forskellige forhandlere – og den, som du egentlig forelskede dig, bliver desværre ikke produceret længere. Øv.
Elektrisk bil
Men tanken om en anden lille bil fra samme fabrikant har strejfet dig – også selvom du ikke bryder dig så meget om designet. Du overvejer alligevel, fordi det er en lille elektrisk bil. Og ja, selvom omkostningerne til energi – strøm – er steget gevaldigt, så kan du se, at der skal ikke bruges så mange kWh. Bilen er også meget billig, når man tænker på, hvad elektriske biler kan koste. Du har derfor kontaktet forhandleren, og I har fundet en model, som du vil blive glad for. Den er blevet bestilt, og du får fem års garanti på den. Fint.
Ikke al garanti dækker rust
Du skal dog huske, at ofte så gælder garantien ikke for dele af bilen i alle fem år. Der kan være nogle dele, som kun dækkes i to eller tre år. Så læs betingelserne grundigt. Det viser sig, nemlig ofte, at det kan være fornuftigt at få sendt bilen til undervognsbehandling, selv om den er helt ny, fordi der er begrænsninger i garantien på dele, der sidder tæt på undervognen. Derfor bør du også undersøge, om dit normale servicecenter kan behandle en el-bil. Teknikken, der skal bruges, er nok ikke så forskellig. Men der kan være noget med, at dele af bilen skal afmonteres, inden selve behandlingen kan ske. Så hvis jeg var dig, ville jeg lige google det.
Find eksperter i elbiler og rustbeskyttelse
Jeg ville måske skrive ”undervognsbehandling elbil og hybridbil” i søgefeltet. Du vil få filtreret dem, der ikke vil eller har erfaring med elbiler fra – og du kan hurtigt henvende dig til dem, der kan behandle den imod rust. Ja, måske synes du, at jeg overdriver. Det synes jeg ikke. Og jeg skal fortælle dig, hvorfor. Vi er sent på foråret – først på sommeren. Der vil gå, mindst 2 måneder inden du får din nye bil. Måske 3. Til den tid vil sommeren gå på hæld. De første store regnbyger vil ankomme. Og du vil ikke have, at din lille, smarte elbil går ned, fordi den ikke er blevet behandlet imod rust.
Der vil sikkert ikke ske noget med bilen, hvis du ikke når at få den undervognsbehandlet inden efteråret, kommer. Men det vil være det bedste. Du skal jo bruge bilen hver eneste dag. Og hellere være lidt forsigtig end dumdristig. En ting er sikker: Du vil forlænge bilens levetid, hvis du får den behandlet tidligt – og derefter regelmæssigt – sådan ca. hver 3. eller 4. år. Det vil servicecenteret give dig information om.