”Nu er hun åbenbart fornærmet igen. Hende den lille tøs, der lige er blevet ansat. Hun har da heller ikke nogen som helst humor gemt i sig.” Du er frustreret. Du har lige fyret en af dine vittigheder af, og hun forstod den bare ikke. Du er ellers meget populær, fordi du altid har dit gode humør med dig på arbejdet. Men hende den lille nye forstår åbenbart ikke din form for humor. Og ja, det kan være frustrerende at blive misforstået. Du ville jo ikke fornærme hende. Du ville bare være venlig og byde hende endnu mere velkommen ind i jeres team. Misforstod hun dig? Måske. Du har dog en del flere erfaringer, end hun har, så du lader det ligge. Og alligevel, så går det dig på, at du ikke fik hende til at smile.
Den vanskelige humor
Her er det, at du måske skynder dig for hurtigt. Det er rigtigt, at det altid er godt at have humor på arbejdspladsen. Men du kan ikke antage, at alle har den samme form for humor som du har. Og derfor skal du passe lidt på med vittigheder eller andre udtalelser, som måske kan misforstås. Især når der er kommet et nyt medlem ind på arbejdspladsen. Lidt anderledes forholder det sig selvfølgelig, hvis du er deltager på et foredrag med humor som her – så er du jo ”selv ude om det” så at sige.
Det er nemlig ofte meget stressende for en nyansat at finde sig til rette på det nye job. Derfor lukker de sig selv inde og vil helst ikke vise sådan helt bramfrit, hvem de er lige til at starte med. Der bliver derfor holdt en del tilbage, inden den nye medarbejder kan, og tør vise sig frem. Men når det sker, så er der et godt fundament til at bygge et endnu stærkere team op. Og her kan humoren virkeligt være et godt instrument. Men pres ikke på lige med det samme. Det kan være værdifuldt lige at vente lidt, til den nye i kredsen finder ud af, at I ikke er farlige, sarkastiske eller ondskabsfulde.
Events i firmaet
Nu er det jo sådan ved de tider, hvor I skal have jeres årlige event i firmaet. Og fordi det faktisk bliver den første rigtige sommerfest i holder for alle medarbejdere på samme tid, så skal der gøres lidt ekstra ud af begivenheden. Du har derfor planlagt, at først skal der noget fornuftigt og humoristisk indenbords, inden I går til det fysiske med mad, vin, dans og snak. Du har derfor sagt til din assistent, at han skal lave en række forslag til fornuftige og humoristiske indslag, der kan danne grundlag for samtale og samvær under firmafesten. Du har også givet ham en række idéer: Foredrag, teambuilding, teatertur mv. Han har arbejdet i dagevis nu og har endelig sendt dig en mail med en liste over forslag.
Foredrag om arbejdsglæde
To af forslagene går ud på, at I skal se sommerrevy. Kommentarerne, han har lavet til disse, er, at det måske er folkeligt, men det er sjovt, og der er noget at tale om efter forestillingen. Ok. Godkendt. Et andet forslag går på, at I skal høre et foredrag om arbejdsglæde med Rune Green. Kommentaren: ”Pakket med data og hårde facts usædvanligt underholdende foredragsholder. Vidensbaseret – absolut noget at tale om.”
Mere fysiske aktiviteter
De andre forslag handler om, at I skal på orienteringsløb eller ud i andre motions-relaterede aktiviteter. Kommentarerne går på, at det kan være krævende, men det er sundt. Orienteringsløbet vil give udfordringer til nogle af de andre medarbejdere, men de kan måske nyde at se de yngste svede og puste. Forslagene omkring orienteringsløb og motion forkaster du, allerede inden du har læst alle kommentarerne igennem.
Men den, der med foredraget om arbejdsglæde er ikke dårlig. Lidt usædvanligt at starte en firmafest med et foredrag. Men hvorfor dog egentlig ikke gøre det? Hvis det samtidigt er underholdende og giver stof til eftertanke, så kan det da slet ikke være en fejltagelse.